Taal verdient net zoveel aandacht als het bedrijf, het product, de dienst, de droom die u probeert te verkopen. Correct taalgebruik weerspiegelt immers de professionaliteit die u zo graag wilt uitstralen. Daarom is tekstcontrole (van buitenaf) essentieel. Zeker als uw gewaardeerde chef (licht) dyslectisch is of vroeger niet al te goed oplette in de schoolbanken. Maar, ook al is de chef geniaal … dan nog kan hij denken dat creme brulé correct geschreven is en dan heeft u een probleem want uw tegenwoordig goedgeïnformeerde gast is niet gek.
Prettig leesbare tekst
Over taal, en in het bijzonder de Nederlandse, valt veel te zeggen. Misschien bent u goed in het verwoorden van abstracte begrippen waarmee gewerkt wordt (denk aan organisatieproblematiek of een marketingstrategie), maar lukt het ook om er een lekker prettig leesbare tekst over te maken? Spreekt u de taal van de keuken?
Velen vergaat het zo: je hebt indrukwekkende ideeën, maar om ze overtuigend op (elektronisch) papier te krijgen … dat is een ander hoofdstuk. Ook chefs krijgen zelden een menukaart te zien voor deze verveelvoudigd wordt en de stagiair(e), ach … die heeft nog lange weg voor zich.
Hulp bij tekst aanvaarden
Meestal is het slim om trots opzij te duwen en hulp te aanvaarden. Misschien is een enkele correctieronde voldoende. Soms ontbreekt de vertaalslag naar de gast die er doorgaans niet van overtuigd hoeft te worden dat alles uit de keuken ‘overheerlijk’ of ‘lekker’ is (woorden die uit het vocabulair van elke menukaart geschrapt horen te zijn). Maar …
De foutloze menukaart bestaat (niet)!
Vooral voor horecaondernemers is de hieronder geplaatste downloadbare pdf leesvoer en Close encounters durft rustig de stelling aan: de foutloze menukaart bestaat niet! Wie wel een foutloze menukaart presenteert, helpen wij gratis een jaar lang om deze foutloos te houden bij het wisselen van de seizoenen.
De vraag zou wel moeten zijn: oké, onze kaart is misschien niet foutloos, maar afgezet tegen welke normen? Dat staat allemaal in dat downloadbare document vol handige taaltips voor restaurants en hotels hieronder. Die kennis delen we graag.
Schrijfwijzer horecateksten v1.20
Voor wie (liefst structureel) hulp wil bij het maken van een foutloze menukaart is er de Final check-service van Close encounters. Mail via fc et close-encounters punt NL voor meer inlichtingen over een abonnement of ben dapper en neem meteen telefonisch contact op.
Tekstcontrole is er natuurlijk niet alleen voor horecaondernemingen, maar voor iedereen die begaan is met een professionele (tekst)presentatie.