Projecten

Projecten van Close encounters zijn te verdelen in de volgende onderdelen:
  • (glossy) magazines
  • verzorging van content: journalistieke verhalen over uw thema
  • boekproductie (biografie, kookboek, thematische boeken et cetera)
  • schrijven (journalistieke) artikelen, gastronomie is een specialisme
  • copywriting (algemeen en in het bijzonder culinaire/gastronomische teksten)
  • concepten voor websites of apps
  • videoproducties
  • mediatraining
  • voice-over

Het meest recente project:

Van kaviaar naar pindakaas (september 2021)

Boek dat een nare episode beschrijft uit het leven van Stephan Nijst en zijn gezin. Hij behoorde tot de jonge honden van het koksvak en wat is er nu mooier dan het hebben van een eigen restaurant? Daarom zei hij geen nee toen hij mee kon doen met Mijn tent is top, een RTL-programma dat in 2007 startte met goede kijkcijfers. Hij en zijn partner Jacqueline deden mee in 2008 en belandden in het diepe. Naast een zeer matige begeleiding, waarin men checkt of de deelnemer echt klaar is om te functioneren als ondernemer, hadden beiden het economisch tij tegen. Maar achteraf zeggen economisch specialisten: dit restaurant had nooit mogen beginnen, met name door een te hoog opgelopen schuld bij aanvang.

Restaurant Choix du Chef ging dan ook failliet en voor het gezin Nijst begon een uiterst onzekere tijd. Niemand had van tevoren nagedacht over wat er gebeurt bij een bankroet.
Het gezin maakte aan den lijve de bureaucratie mee, de rol van de curator en de bewindvoerder, de schaamte, dubieuze situaties waarin de menselijke maat ver te zoeken was. Natuurlijk draagt men een eigen verantwoordelijkheid in dit soort gevallen en die hebben Jacqueline en Stephan ook genomen. De lezer vraag zich ondertussen af of de tien jaar die op het faillissement volgden niet buitenproportioneel heftig waren afgezet tegen de faux pas die bij aanvang gezet werd. Iemand met een bv was dit niet overkomen. Waarom werd er bij hen vanaf het begin niet op aangedrongen dat een bv verplicht was? Al eerder woof presentator Herman den Blijker alle kritiek weg, maar misschien weet hij diep in zijn hart wel beter.

Van kaviaar naar pindakaas is een meeslepend boek dat bovendien veel aandacht geeft aan de lezer die voorgelicht wordt rondom valkuilen voor beginnende ondernemers. Sommige adviezen klinken logisch (denk om afdracht van je omzetbelasting, reserveer et cetera), maar bij elkaar zijn ze – zoals Hans Steenbergen het omschrijft – goud waard. “Het boek is verplichte lectuur voor iedereen die in het horecavak actief is of wil gaan zijn.

Het is verluchtigd met Stephans favorite recepten en vele culinaire cursiefjes van de hand van eindredacteur Pieter J. Bogaers.

Van kaviaar naar pindakaas, € 25,- (inclusief btw en verzending), full colour, 180 pagina’s, hardcover, leeslint, ISBN 9789082412857 Hier te bestellen.

Close encounters werkt en heeft gewerkt voor:

Air Products Nederland, Rozenburg; Alcatel Nederland BV; Amstel Inter·Continental Hotel (Amsterdam); restaurant Aroma Italian Fine Dining, Vaassen; Artsen-Onderlinge U.A. (AO-Artsen Verzekeringen); BNN|VARABijzondere Hotels in Nederland en België (tweejaarlijkse gids, eerste verschenen eind 2008); BijzondereHotels punt NL (sinds 2006); BijzondereRestaurants punt NL en BE (sinds 2006); Boetes’ pr en consultancy; Camille Oostwegel ChâteauHotels & -Restaurants (extern magazine en kookboek); Canon Europe; uitgeverij Carrera De keuken van Kranenborg Winter en Herfst; Coca-Cola Nederland; Coca-Cola Beverages Nederland B.V. (educatief programma over Coca-Cola); Conservatorium Hotel Amsterdam; Conoco Oil CompanyEconomische Voorlichtingsdienst; De Vechtse Slag N.V.; Donatus Thöne & Associates; Evenhuis Consultancy (div. projecten); Effectenbank Stroeve (extern magazine); Frisia Makelaars Den Haag; GCI | Boetes’ (diverse producties); Glaxo; Graaf Bernstorff (hotel, appartementen en restaurant) brochures en teksten; uitgeverij Fontaine, kookboek Kikkoman met Jacob Jan BoermaGrand Hotel Karel V, Utrecht (openingsboekje); HABO NV; Hotel De l’Europe Amsterdam; Hugo Boss A.G. (pr in Nederland); Initial Varel Security (nu Chubb Varel); Kosmos Uitgeverij, kookboek: DWDD kookt met Kranenborg; Robert J. K. Kranenborg; Linguistic Services; Maastrichts Expositie en Congres Centrum (MECC); McDonald’s Nederland (mediatrainingen); MeesPierson Private Bank & Trust; Mercury Hotel Nieuwegein; Meursing & Partners, Gemeente Den Haag (div. projecten); Mobil Oil, Rotterdam; Mobil Producing Netherlands; MSD Merck Sharp & Dome; Nederlandse Ski Vereniging (videoprogramma ‘SneeuwFit’); Nehoma; the Netherlands Refinery Company BV (NEREFCO Texaco-BP)(personeelsjournaals); Onderlinge Levensverzekering Maatschappij voor Artsen OLMA; PACE (pr-bureau); Restaurant Panbos, Katwijk aan Zee; SIG|Informatiecentrum voor de Gezondheidszorg; Sofitel Legend The Grand Amsterdam; marktleider in vaatwassystemen RHIMA; Uitgeverij het Spectrum; Stichting Zuivel Voeding Gezondheid; Telegraaf Holding (av-productie over De Vraaglijn); Tweede Kamer der Staten Generaal (begeleiding opening); Vakjournaal (bedrijfsjournaals); Vanilla Venture, Amsterdam; Van Rossum & Partners Amsterdam (diverse ondersteunende projecten); Volkspartij voor Vrijheid en Democratie VVD (jubileumdocumentaire, tweewekelijks radio-interview tussen 1989-2019)

… en een eigen productie over paps, de dichter Pierre Bogaers (1926-2015):
Pierre Bogaers’ gedichten in australe stilte van Pieter J. Bogaers op Vimeo.